In de beeldsnijderij op
Scheepswerf 'De Delft' worden de meubelstukken en decoratieve
attributen vervaardigd voor de replica het schip van Oorlog
DELFT. Onder leiding van leermeester Wouter Schalk zijn de medewerkers
en leerlingen in dit beginstadium vooral werkzaam met oefenstukken
om de juiste "beitelslag" te vinden. Ook deze oefenobjecten
zijn het bekijken meer dan waard! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De kunst- en bouwstijl
die in de 16e-eeuw de gothiek opvolgde was het barok,
herkenbaar aan de meer weelderige en uitbundigere vormen. Rond
de 18e-eeuw begon men terug te grijpen naar voorbeelden uit
de Griekse en Romeinse oudheid. Dit noemt men het classicisme.
Een belangrijk kenmerk hiervan is het streven naar harmonische
verhoudingen en "onvergankelijke" vormen. Ook de laat
18e-eeuwse Louis XVI-stijl
en de empire-stijl vallen onder de (neo)classicistische
stroming. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het orginele ontwerp voor de
spiegel van De Delft werd in 1783 gemaakt door de Rotterdamse
beeldhouwer Johan Keerbergen. Dit ontwerp is als potloodtekening
bewaard gebleven en behoort tot de collectie van het Maritiem
Museum Rotterdam. Overigens is het niet zeker dat de Raad der
Admiraliteit dit ontwerpvoorstel in alle barokke details met
uitbundig lofwerk en festoenen heeft laten uitvoeren. Buiten
het schip uitstekende delen kunnen soms onpraktisch zijn en
de loop van het scheepswant in de weg zitten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In de achttiende eeuw ging men
voor de buitenzijde van belangrijke schepen over van vaak zwaar
beeldhouwwerk naar practischer laag-reliëf snijwerk. Het
lagere gewicht was tevens minder nadelig voor balans en de vaareigenschappen
van een schip. Dat gold ook voor de Delft, zoals uit de de tekening
kan worden afgeleid. Enkele voorbeelden van sierstukken die
de achtersteven van onze Delft zullen gaan opluisteren zijn
al herkenbaar.
Keerbergen heeft in 1778 ook vier leeuwen vervaardigd voor de
Rotterdamse Hofpoort waarvan er nu drie op de Boompjes staan.
De
decoratie
van het Königsorgel
in de Nijmeegse Stevenskerk is eveneens van de hand van
Johan Keerbergen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De foto's tonen enkele van de
beeldsnijders aan het werk en een aantal van de vervaardigde
stukken. De "eierlijst" is een typisch voorbeeld van
een laat 18e-eeuwse buitenrand van een hekspiegel. Medaillons
en muziekinstrumenten werden door Keerbergen vaak gebruikt.
Deze staan op zijn tekening rond de galerij; dat is de uitbouw
aan de zijkant die op de spiegel aansluit. |